جعبه ای که گم شد

[ad_1]

یک کارشناس برنامه ریزی و بودجه با اشاره به کمبود اعتبارات گفت: صندوق احیا و بهسازی اماکن تاریخی راهبرد مهمی بود که باید نقش تامین مالی حوزه میراث فرهنگی را ایفا کند، اما از این ماموریت فاصله گرفت. و بودجه مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی و حراج آثار تاریخی شد.

سعید امیریان، کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری در گفت وگو با ایسنا، درباره کمبود اعتبارات دولتی برای احیاء و حفاظت از بناهای تاریخی – موضوع اظهارات اخیر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اظهار کرد: این موضوع در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته است. البته این موضوع جدیدی نیست. اما باید به طور مفصل بحث شود، مثلاً در مورد 340 میلیارد تومانی که آقای آقا فرمودند. ضرغامی – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – اصولاً باید گفت که این رقم مربوط به اعتبارات ملی است. علاوه بر اعتبارات ملی، اعتبارات استانی نیز برای مرمت آثار تاریخی اعطا می شود. علاوه بر این، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بازدید از موزه ها و بناهای تاریخی درآمد کسب می کند که بخش قابل توجهی از آن صرف نگهداری و نوسازی ساختمان ها و محوطه ها می شود. علاوه بر مجموع این اعتبارات، اعتباراتی که سایر ارگان ها (مانند وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و…) به مرمت بناهای تاریخی اختصاص می دهند نیز باید در نظر گرفته شود. مجموع این اعتبارات را در نظر بگیرید.

امیریان افزود: اما کمبود اعتبارات برای احیای بناهای تاریخی امری همیشگی بوده است و دولت همزمان با تدوین و اجرای برنامه سوم و چهارم توسعه که اعتبارات دولتی نمی تواند بیاورد به نتیجه رسیده است. میراث به مقام برتر.” بنابراین او چندین مکانیسم و ​​استراتژی جدید برای استفاده از مشارکت مردمی ایجاد کرد، زیرا بدون این مشارکت، بودجه دولت کافی نبود.

وی گفت: اگر از منابع دولتی در قالب اهرم استفاده کنیم و منابع دولتی را با بخش خصوصی تقسیم کنیم، قطعاً به ازای هر ریالی که دولت هزینه می‌کند، بخش خصوصی چندین ریال می‌آورد که در این صورت می‌توان گفت منابع دولتی. . “ما به طور موثر از آن استفاده کرده ایم.

این کارشناس برنامه ریزی و بودجه گفت: ما باید اعتبارات کم بودجه را با منابع بخش خصوصی ترکیب کنیم تا کارایی آنها را افزایش دهیم و اقدامات گسترده تری انجام دهیم. از این حیث، صندوق احیا و بهسازی اماکن تاریخی و فرهنگی راهکار مهمی بود که در برنامه چهارم توسعه به آن پرداخته شد و مقرر شد صندوق نقش تامین مالی بخش میراث فرهنگی از جمله احیای بناها را ایفا کند. بناهای تاریخی متأسفانه عملکرد صندوق در 20 سال گذشته نشان می دهد که نقشی که این صندوق توانسته ایفا کند مشابه نقش دفتر فنی معاونت میراث فرهنگی بوده که تا حد زیادی مسئولیت نگهداری از بناهای تملک شده توسط دولت را بر عهده دارد. و برای اجاره آنها. . برای عموم در حالی که این پس زمینه باید نقش پس زمینه را بازی کند. متاسفانه عملکرد این صندوق با اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده فاصله دارد و نتوانسته جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

امیریان تصریح کرد: در اساسنامه صندوق باید سرمایه آن 20 میلیارد تومان باشد. این در حالی است که سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بالغ بر سه میلیارد تومان است. صندوق احیاء و رونق اماکن تاریخی و فرهنگی که اکنون توسعه صنایع دستی و قالیچه های صنایع دستی نیز به آن اضافه شده است چگونه می تواند نقش صندوقی با این سرمایه داشته باشد و با ابتکار خصوصی از احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی حمایت کند؟ بخش؟

وی افزود: برای اینکه این صندوق ماهیت واقعی خود را که نقش صندوق است، ایفا کند، باید اساسنامه، تفکر و دیدگاه آن بازنگری شود و حتی نگاه وزارتخانه به این صندوق اصلاح شود. قرار بود صندوق به عنوان تامین کننده مالی عمل کند، در حالی که الان تازه حراجی شده است.

این کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در ابتدای راه اندازی صندوق حدود هفتاد تا هشتاد ساختمان خریداری شد که باید تعمیر و سپس اجاره می شد، اما اکنون شرایط و ظاهر ماموریت آن تغییر کرده است. این صندوق در شکل فعلی خود درآمد کمی از اجاره بناهای تاریخی دریافت می کند که با آن فقط می تواند هزینه های خود را تامین کند. صندوق باید بر این شرایط غلبه کند و به عنوان منبعی برای حمایت از میراث فرهنگی و حتی گردشگری عمل کند.

امیریان همچنین تصریح کرد: شورای نگهبان مجموعه های تاریخی-فرهنگی یکی دیگر از راهکارهای توسعه مشارکت مردمی در امر نگهداری و مرمت آثار تاریخی بود که خوشبختانه اخیرا در تعداد کمی از مجموعه های تاریخی این امر انجام شده است. موفق بوده و آن را به سایر مجموعه های تاریخی و فرهنگی تعمیم خواهد داد.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.